Hoofdinhoud

Lesline, een verlegen 9-jarig meisje uit de DRC, hield altijd al van verhalen, maar had veel moeite met lezen en schrijven. Woorden leken te dansen op de pagina, waardoor het moeilijk voor haar was om vloeiend te lezen. Haar frustratie groeide omdat ze verlangde naar de verhalen en avonturen die in de boeken verborgen lagen.

Lesline werd op school geïdentificeerd als een zwakke leerling en scoorde minder dan 40% voor lezen en schrijven. Haar leraar, Delphin, probeerde te helpen, maar door gebrek aan tijd en de juiste lesmaterialen was dit een enorme uitdaging. Tot ze in aanraking kwam met de leesclub van World Vision.

Elk kind heeft recht op onderwijs

Onderwijs is een universeel recht voor ieder kind.[1] Toch kunnen 250 miljoen kinderen niet lezen, schrijven of rekenen, ook al is de helft al minstens vier jaar naar school geweest. Wereldwijde inspanningen onder de Millenniumdoelstellingen hebben universeel basisonderwijs de laatste decennia binnen bereik gebracht. Om ervoor te zorgen dat kinderen kunnen lezen en schrijven en zich verder ontwikkelen is echter niet alleen toegang, maar ook kwalitatief onderwijs nodig. Helaas ontbreken beide aspecten nog in veel contexten en landen waar wij werken.

In de DRC gingen 3,5 miljoen kinderen van basisschoolleeftijd in 2018 niet naar school. Eén op de drie leerlingen maakte groep 6 niet eens af. In 2020 kondigde de Congolese regering gratis basisonderwijs aan, wat natuurlijk een enorme stap is in de goede richting, maar het leidde ook tot een toestroom van nieuwe inschrijvingen in een onvoorbereid onderwijssysteem, met overvolle klaslokalen, gebrek aan materialen en leraren tot gevolg.

Leesclubs

Om de kwaliteit van het onderwijs in DRC te verbeteren richtte het ANCP-project van World Vision onder andere lees- en wiskundeclubs op in scholen in Kalehe. Leesclubs zorgen voor de juiste omgeving en materialen om geletterdheid en zelfvertrouwen te bevorderen. De leesclubs creëren een positieve omgeving waar leerlingen samen kunnen spelen en zingen.

Lesline’s passie voor lezen heeft haar schoolprestaties enorm verbeterd.

Ook Lesline sloot zich aan bij de leesclub, waar ze kleurrijke boeken en ondersteunende leeftijdsgenoten vond die haar liefde voor verhalen deelden. Wekelijkse sessies omvatten het bespreken van verhalen, hardop lezen en het gebruik van interactieve handleidingen. Na verloop van tijd verbeterde Lesline’s lezen aanzienlijk. Ze kreeg meer zelfvertrouwen, las vloeiender en schreef nauwkeuriger. De club werd een plek van acceptatie en vriendschap voor haar.

Uit interviews met leraren blijkt dat leesclubs verborgen talenten bij kinderen naar boven halen, vooral bij kinderen die minder goed meekomen. Kinderen die eerder verlegen waren, zijn nu actief in de klas en hun lees- en schrijfvaardigheden zijn verbeterd.

“Lesline’s passie voor lezen heeft haar schoolprestaties enorm verbeterd,” zegt haar leraar Delphin. “Ze ging van een score van 40%, naar 56% vorig jaar en naar 62,8% dit trimester, met uitstekende resultaten in Congolese taal en Frans.”

Dankzij de leesclub en leesboeken van World Vision werd Lesline een enthousiaste lezer, die gretig nieuwe boeken verslond. Doordat ze nu kan lezen, kan ze ook beter meekomen in andere vakken en zelfstandig haar huiswerk maken.

Wat doet World Vision

World Vision zet zich niet alleen in om de toegang tot onderwijs te verbeteren, maar juist ook de kwaliteit, zodat kinderen als Lesline leren lezen, schrijven en rekenen. Lezen is de sleutel tot een betere toekomst voor ieder kind en zijn of haar gemeenschap. Het leidt tot betere gezondheid, werkgelegenheid, kansen en een stabielere samenleving.

Het ANCP-project van World Vision ondersteunt 30 lees- en wiskundeclubs, en verbetert de lees- en rekenvaardigheden van 1.200 kinderen, waaronder 600 meisjes, en bevordert zo een liefde voor levenslang leren.

[1] Het recht van elk kind op onderwijs is sinds de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in 1948 erkend en benadrukt door het Verdrag inzake de Rechten van het Kind in 1989.