Hoofdinhoud

“Zonder bomen of struiken was er geen schaduw en scheen de zon het hele jaar door heel fel op het schoolterrein. Elke dag moesten we uren lopen op zoek naar water om te drinken en om schoon te maken op school”, vertelt de 14-jarige Stella. 

Dat ze zelf gaat meewerken aan verandering weet ze op dat moment nog niet. Voor Stella en de andere leerlingen op haar school maakt hitte en droogte nu eenmaal deel uit van het leven. “Zolang als ik me kan herinneren, heeft mijn gemeenschap te maken met de gevolgen van de extreme weersomstandigheden. Af en toe zijn er door hitte lange droge periodes. Daardoor gaat het vee dood, gewassen worden weggevaagd en onze waterbronnen drogen op. Soms worden kinderen of hun ouders ziek en sterven ze door gebrek aan water en voedsel,” vertelt ze. 

Milieuclub
Toch blijft het Stella dwars zitten. Ze vraagt zich af waarom ze zo moeten lijden. Omdat ze zich hopeloos voelt, bidt Stella tot God. Of Hij dingen beter wil maken voor haar gemeenschap door te zorgen voor oplossingen.

Het antwoord op haar gebed komt op een praktische manier, via een leraar van haar milieuclub, Raymond. Hij leert de kinderen over de natuur, over klimaatverandering en de verwoestende effecten ervan en hoe problemen kunnen worden aangepakt door bomen te planten.

Stella: “Dankzij alle kennis die we kregen door Raymond, zagen we het verband tussen de toestand van het milieu en het leven dat we leidden. We realiseerden ons dat we om daar verandering in te brengen, bomen moesten planten. Zo konden we het milieu beschermen. Raymond vertelde ook dat toen hij een kind was, de mensen nooit bomen omhakten en dat de gemeenschap daarom niet geconfronteerd werd met de uitdagingen waarmee wij nu te maken hebben.”

Met de andere kinderen van de milieuclub gaat Stella aan de slag met Farmer Managed Natural Regeneration (FMNR). Deze eenvoudige en duurzame herbebossingsaanpak bevordert de groei van inheemse bomen uit al bestaande boomstronken of natuurlijk voorkomende zaden op de grond. Het is een goedkope boomgroeitechniek. Hoe ze het moeten aanpakken, leren ze met steun van World Vision.

Een klein bos
Al snel werpt hun harde werk vruchten af. Op de kale grond van het schoolterrein ontstaat een klein bos. Alle kinderen op school profiteren ervan. Stella: “Het is nog steeds heet buiten, maar dankzij de bomen is het koeler op het schoolterrein. Daardoor kunnen we ons beter concentreren en leren in de klas. In de pauze kunnen we in ons bos ontspannen.”

En er gebeurt iets bijzonders: naarmate het aantal bomen rond de school toeneemt, begint een nabijgelegen beekje, dat meestal droog staat zich te vullen met water. Zelfs tijdens droge periodes bleef het water stromen. Voor de kinderen scheelt het heel veel tijd bij het waterhalen.

Dankzij het stromende beekwater kan de school irrigatie toepassen en maïs en andere voedingsgewassen verbouwen. Zo verbetert de voeding en daardoor de gezondheid van de kinderen. 

Door de bomen op het terrein verbetert ook de bodembedekking. Al snel is het terrein van de school helemaal bedekt met gras. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor de schoolleiding. Ze beginnen met het houden van vee, omdat het gras en de bomen veevoer opleveren. Door het veel krijgen de kinderen melk en vlees en het zorgt voor inkomsten voor de school. 

De organische mest van het vee helpt om de opbrengst van de gewassen te verhogen.

Hoopvol
Het schoolverzuim daalt ook nu leerlingen op school gemakkelijk aan water en voedsel kunnen komen zonder dat ze lange afstanden af moeten leggen om water te halen of brandhout te verzamelen. Stella: “Eerder gingen tijdens de droogteperiode veel kinderen met honger naar bed. Daardoor hadden ze geen energie om naar school te komen en lessen bij te wonen. Ze leden erg door de honger. Het bespaart ons zoveel inspanning en vermoeidheid. We halen gewoon brandhout uit ons kleine bos op het terrein en schoon water uit het nabijgelegen beekje. Hierdoor hebben we meer tijd om te leren en te spelen.”

Het maakt Stella en de andere clubleden hoopvol dat ze zelf zo’n positieve verandering teweeg hebben gebracht in hun gemeenschap. “We hebben de wonderen gezien die de bomen onze school hebben gebracht. Het moedigt alle leerlingen aan, ook degenen die niet in de milieuclub zitten. Kinderen raken geïnteresseerd in het planten en beschermen van bomen. Ze beginnen de FMNR-aanpak nu ook bij hun huizen in de praktijk te brengen”, vertelt een stralende Stella.